att bestiga berg

jag ägnar dagen åt att bestiga berg och åt att sova. bestiger diskberg, klädberg, skräpberg och alla möjliga andra sorters berg som kan uppstå i ett hem på 45 kvadrat. det är fantastiskt kul. inte. men snart är diskberget avklarat, ska bara skölja skiten och torka den. sen ska jag börja göra köttfärssås.

för övrigt gjorde jag jordens godaste wokar i helgen. det är gott med wok när man är risig. jag gjorde räkwok och viltwok. samma lika ingredienser fast en med räkor och en med viltskav. alltså.

ressipept? mja...

morot
squash
purjo
champinjoner
vitlöksklyfta
(eller vad du själv vill ha eller inte ha)
skär grönsakerna och vitlöken tunt (jag använde osthyvel till allt utom purjon, för att spara disk)
skär purjon i smala strimlor (jag använde sax, också för diskonomins skull)

hetta upp lite olja i en panna. fräs ingredienserna lagom mjuka. skvätt i en matsked hoisin-sås, några skvättar soja, lite socker, lite tomatpuré, lite chilipulver... koka ihop och ha i räkorna sist. om du vill ha kött i woken har du i köttet först och låter det bli klart och sen har du i grönsakerna ovanpå.

lätt som en plättlagg!

nu ska jag skölja disken.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits