sötpotatis

J är ute och springer. jag lagar mat. har äntligen börjat bli frisk från den där hemska dunderförkylningen. det var på tiden. idag vankas det mos på sötpotatis, vegetariska biffar och tomatsås. för övrigt har min mellanslagstangent börjat balla ur. dåligt.

mos:

skala sötpotatis och vanlig potatis. skär i bitar. koka mjuka. mosa, ha i en klick smör eller olja och eventuellt en skvätt mjölk. (sojagrädde går också bra.) krydda med vad du vill. bara salt och peppar räcker gott.

tomatsås:

hacka en lök och en vitlöksklyfta. koka samtidigt som potatisen. krydda med vadsomhelst. ha i en halv tesked socker, det rundar av smaken.

biffar:

idag blev det färdigköpta biffar. brukar göra bönbiffar. då tar jag en burk bönor eller kikärter. SKÖLJ bönorna så slipper du "burksmaken". mixar eller mosar med lite olja, ett ägg och kryddor. jag brukar använda persilja, svartpeppar, vitlökspulver, cayennepeppar eller paprikapulver. salt. ha i lite mjöl om smeten är för lös. forma biffar. vill du att det ska bli lite snyggare panerar du i ströbröd. stek i medelvarm panna tills biffarna får fin färg.
vill du variera biffarna är det gott att ha i hackad purjo, ärter, kokta hackade morötter, majs etc.

servera maten med en fin grönsallad.

- - -

nog om mat. nu kom J tillbaka. dags att äta.


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits