enklien!

äntligen fredag igen.
den här veckan har innehållit så mycket. gett så mycket. och tagit så mycket.

idag gjorde jag köttfärslimpa för första gången. jag avskyr köttfärslimpa. för mig är det något stabbigt, intetsägande och trist. men min blev helt ok. till och med god.
till mellanmål gjorde jag blåbär- och hallonsoppa.

köttfärslimpa a´la Fi:

- köttfärs
- ströbröd
- ägg
- mjölk
- salt & peppar

- fetaost
- gul lök
- soltorkade tomater
- champinjoner
- vitlök
- hackad färsk persilja (eller fryst)
- basilika, timjan och paprikapulver
- citronpeppar

blanda en panad av ströbröd, ägg och mjölk samt salt och peppar. låt svälla under tiden du gör i ordning fyllningen. hacka lök, champinjoner, soltorkade tomater. blanda med övriga ingredienser och krydda. blanda sedan köttfärsen med panaden. klägga ut smeten i en smord form, gör ett litet dike i mitten där du lägger fyllningen. kladda sedan över alltihopa med köttfärsen. baka i ugn på 175 grader i ca 45 minuter.

servera med kokt potatis och en kall sås på yoghurt, gräddfil, chilisås och kryddor.


- - -


blåbär- och hallonsoppa:


- blåbär (frysta)

- hallon (frysta)

- en gnutta socker

- potatismjöl

- äppeljuice

- vatten


koka upp bären i vatten. mixa med stavmixer till en slät soppa. söta med äppeljuice och socker. red med potatismjöl.


- - -


nu ska jag fixa en tårta!


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits