torsdag, fast känns som onsdag

vi har fått bilderna från familjefotograferingen i lördags. tomas är verkligen duktig, måste rekommendera honom till alla jag känner som behöver en fotograf!

jag är trött men ändå rätt nöjd med allt. har än en gång kommit på att jag faktiskt ska göra som jag själv vill. även om jag får det där jobbet jag sökt tänker jag inte ta det. nä, för som både kuratorn och mamma sa igår: "sofi, du är vuxen nu! du får bestämma själv!" och ja, jag antar att när ens mamma säger att man är vuxen, då är man det verkligen! och jag har faktiskt inte lust att ha nåt fast heltidsjobb. sådetså. kan själv. bestämma alltså. herregu, jag fyller ju faktiskt 28 på tisdag så det är väl inte så konstigt om jag börjar bli vuxen!? nä just det, så vad tjatar jag om då? öh, vet inte. jag är rätt så osammanhängande och virrig. för trött för att tänka. för övrigt kommer jag få vikariera som barnskötare lite då och då, på samma ställe jag är nu. fint! det är inte ofta man träffar på såna här arbetsplatser, platser där man har roligt med alla, barn som vuxna!

igår lagade jag pasta med kycklingsås. den blev god men skar sig. märkligt. men smaken var det iallafall inget fel på, även om jag surade lite för att det blev grynig sås. är nog lite av en perfektionist när det gäller maten. kalla det vad ni vill, yrkesstolthet om inte annat. men i vilket fall är pastadagarna de där lite spännande dagarna på jobbet, det är då jag improviserar, rensar förråd och frysar och samtidigt försöker få ihop smakerna någorlunda...
idag blev det hemlagat potatismos, kokt hokifilé, gräddfilssås med citron och gröna ärter till. blev lite lite mos men jag ORKADE faktiskt inte handskala mer än femton kilo potatis!

nu ska jag sova. imöra är det fredag. fattar inte hur fort veckorna går! det går fort när man har roligt...

Fiffis improviserade kycklingpasta:

- kycklingfilé (marinera i olja, soya, vitlökspulver, paprikapulver, basilika, timjan, oregano, citronpeppar)
- mjölk
- en skvätt grädde
- vitlök
- soltorkade tomater i olja
- gul lök
- broccoli
- vetemjöl
- kycklingbuljong
- salt och peppar

stek kycklingfiléerna tills de får fin och lite knaprig yta, antingen i ugn eller på spisen.
grovhacka tomaterna, krossa vitlöken och hacka löken. fräs tomater och löksorterna i lite av tomatoljan tills löken blir glansig och lite genomskinlig. dela kycklingfiléerna i mindre bitar. lägg ner kyckling och broccoli i grytan. häll på mjölk. red med mjöl och grädde. låt koka några minuter. smaka av med salt och peppar. servera med nykokt pasta och vägra ketchup!

nä, gonatt.

- - -
PS, jag har fått mitt första beställningsjobb som festkock! ska bli hur kul som helst! det ÄR faktiskt annorlunda att hitta på rolig festmat till 20 vuxna än att laga 80 barnportioner fiskpinnar... tipsa alla ni känner, här har ni den nya teve-kocken! (öh... inte...)

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits