huvvalien

stressdag. men äntligen är det fredag. den här veckan har varit ovanligt jobbig, varit så trött hela tiden. när jag kom hem från jobbet var jag tvungen att gräva ner mej i sängen en stund. sen lagade jag god köttfärssås med pasta till. ett gott vin till. nu är jag lugn och om möjligt ännu tröttare. håller på att planera en liten födelsedagsbjudning. lite småplock att knapra på hemma hos mej, kanske en tårta, och sen gemensam utgång på reggaekalas.

dagens recept:

Annorlunda köttfärssås (lite av en boef bourgignon fast med köttfärs) 

- gul lök
- vitlök
- färska champinjoner
- rökt finhackat kött
- nötfärs
- rött vin
- mörk oxbuljong
- kryddor (vitpeppar, svartpeppar, timjan, basilika, oregano, salt)
- en liten klick chilisås (den som är som kryddad tomatpuré)

Fräs gul lök, finhackad vitlök, färska champinjoner och rökt kött i lite smör. Bryn köttfärsen. Häll på en vatten, en skvätt rött vin, lägg i buljongtärning och chilisås. Krydda. Låt puttra så länge du orkar vänta. Servera med nykokt pasta och sallad. (En sallad med tomater, rödlök, mozzarella, färsk basilika och en vinägrett är finfint till.)

Dagens vintips:
Ernest & Julio Gallo
Zinfandel, 2003
Ett väldigt lättdrucket mjukt rött vin men ändå med mycket smak.
Jag använde det både i köttfärssåsen och till maten. Väldigt bra kombination!

Nog om mat och dryck. Dags att sova. Imorrn kommer svärföräldrarna på besök!

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits