onsdag 11/1 2006

Ännu en dag. I tiden och i livet. Dagarna flyter bara förbi, läggs på hög, dagar i almanackan som inte räknas av någon eller mej. Att jobba i köket är att vara i centrum hela tiden, både på det sättet att köket ligger i mitten av huset och att det är dit alla kommer när de behöver prata av sig lite eller behöver få komma bort från barnskrik en stund. Jag trivs med det. Trivs med barnen som kommer in och hälsar på ibland, trivs med de vuxna som kommer in och pratar om viktiga saker, allvarliga saker, roliga saker och vanliga saker. Det är väldigt fint och passar mej perfekt. Att få mycket ensamtid utan att tänka så mycket, att få göra något jag älskar att göra, att få träffa lagom mycket folk i lagom stora portioner. Och att kunna lämna jobbet på jobbet. Det är ännu mer perfekt. Även om jag tänker på jobbet även när jag är ledig så är det inget betungande eftersom jag vet att jag inte kan göra något åt det ändå förrän jag kommer dit nästa dag.

Dagens rätt idag var lasagne. Tydligen första gången alla på dagiset fått lasagne så det räckte och de blev mätta. Vad är problemet? Lagade fyra bleck vanlig lasagne och tre mindre formar med specialmat. Sen kom varuleveranserna och köket förvandlades till kaos. Men det är ändå roligt på nåt sätt.

Dagens var lasagne som sagt. Vanlig lasagne, mjölkfri lasagne och vegetarisk lasagne. Bara att byta ut mjölken i bechamelsåsen mot havremjölk, sojamjölk eller rismjölk eller vilken veganmjölk man vill. Jag använde havremjölk och sojagrädde. Till den vegetariska lasagnen använde jag quornfärs. Och så använde jag mig av lasagnetter, en slags bred, lite vågig, kort bandpasta. Lättare att få lasagnen matigare när man inte har tillräckligt djup form för att göra flera lager köttfärssås mellan lasagneplattorna.

Nog om mat.

Blir ledsen att människor kan göra varandra så illa. Utan att mena det sårar de varandra så mycket. Känns som att mitt och J:s förhållande är det enda jag känner till som är så här bra. Det är tråkigt. Tråkigt med tanke på det där jag skrev om för några dagar sen, att all ilska bottnar i rädsla. Det innebär ju att så många människor är väldigt rädda.

Och så kom mitt paket med skivor från Ginza! Kul! Just nu i min skivspelare: Morcheeba. Snacka om nostalgi!


Kommentarer:
Postat av: Anonym

"Dagens rätt idag var lasagne."

2006-01-14 @ 15:56:44

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits