CASTOR FIBER!

Jag har sett en bäver! JAG har sett en BÄVER!!!
Jag och J tog ett kvällsdopp i Långsjön och sen drack vi kaffe och knaprade kakor på en klippa. Vi satt just och kastade smulor till fyra glupska änder när J utropar: "Meh, där är ju en bäver!" Och det var det. Ett stort tjockt huvud simmade just förbi med målmedveten uppsyn. När han hörde att vi pratade dök han ner och simmade under vattnet. Han sa inget om det var för att slippa höra oss prata eller om det var för att inte synas. Vi spanade länge efter honom och började just fundera över hur länge en bäver kan simma under vattnet när vi såg att han faktiskt måste ha simmat väldigt fort under ytan för just då upptäckte vi honom säkert femton meter längre fram. Med samma målmedvetna min simmade han oförtrutet på, sen försvann han inte i ån. Coolt djur. Sen diskuterade vi bävrars kostvanor. Vad äter en bäver? J sa: "Dom gnager väl på nån träpåk dom hittar." När jag nyss pratade med Torun var jag tvungen att söka reda på svaret på internet. Bävrar äter bark från lövträ som asp, sälg och björk. "Äh, dom har ju missat nåt! Djur som bor i vattnet och simmar omkring i vattnet ska ju äta fisk! Åtminstone lite plankton och insekter!" utbrast Torun. Och visst har hon rätt. Vad är det för konstiga djur som simmar omkring i våra sjöar och struntar i all fisk? Men konstiga eller inte, det var roligt att se en.

Vi har så mycket roliga djur här omkring. Idag satt ekorren och smygkikade på oss från en tall vid stugknuten. Han trodde väl att han var osynlig. Hönsen går omkring här och pratar med oss och vi har minst två jättestora och feta paddor på tomten. Sen har vi mygg också. Kanske inte lika upphetsande men jag antar att man inte kommer från dom. De var mycket lyckliga över mitt sällskap när jag gick omkring här i trädgården och vattnade mina odlingar. Jag var dock inte lika lycklig över deras sällskap men det verkade dom inte bry sig om. Iallafall ska nog växtligheten klara sig under helgen. Hoppas jag. Squashplantan såg väldigt tjurig ut när jag kikade in i växthuset. Han är girig den rackaren. Vill bara ha och ha. Vatten.

Imorgon bitti åker jag och J in till stan. Hämtar bussen vid halv tio och träffar Larsa och Leia vid tio på Gullmars. Sen drar vi till Torun och Martin och sen åker vi till lagret i skogen och hämtar merch och SEN åker vi till Göteborg. Härligt. Hoppas att vi får samma minibuss som i helgen för den hade iallafall AC, lite AC men ändå AC...
Ska försöka hinna träffa Jaqee imorgonkväll. Hinns det inte med tänker jag insistera på att hon kommer och underhåller mej och Torun vid merchen. Rätt åt henne! Hä!

J har köpt nån slags syntgrej som han är mycket lycklig över. Konsumtion gör mänskan lycklig. Jag har köpt en cd-bok. Den kan vara bra att ha om man ska åka bil längelänge.

Nu är klockan för mycket igen. Kanske ska jag packa nu? Kanske ska jag packa imorgonbitti? Vem vet...
Gonatt iallafall!


Kommentarer:
Postat av: Erika

Bävrar är de coolaste djuren. Jag har aldrig aldrig sett en på riktigt (vad jag minns) och Görel retas varje sommar när han får se någon och inte jag. Har åtminstone bott på Bäverns gränd i Uppsala. Nästan i alla fall


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits