kollektivtrafik


Jag tänkte sätta mej på bussen
mitt i värsta hem-från-jobbet-ruschen
men hejdade mig ändå när jag insåg att jag skulle få stå
inklämd bland barnvagnar och trötta ben
så jag tänkte att jag blir hellre sen
än trängs bland folk och svett
människor som inte har vett
att resa sig för äldre och sjuka, halta och lytta
tycker väl att folk som inte gör nån nytta
som är samhället till last
får väl stå sitt kast
och ta plats nånstans i gången
mellan hundar, ben och nån lång en
som når upp att hålla sig i stången
som sitter där i taket
inte ska väl jag behöva lyfta på baken
och resa mig opp
allt hann jag tänka innan jag slog om till stopp
och tänkte att visst, det är fint med kollektivtrafik
men jag orkar inte se elände och höra småbarnsskrik
så jag vände på klacken
och gick nerför Götgatsbacken
till Slussen
tog tunnelbanan, istället för bussen.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits