måsten, ledig tid, och livet, och det...

jag är en människa med idéer. med ambitioner. med vilja att göra saker och lyckas med det jag tar mig för. så många viljor i mig gör mig till en svagare människa än jag kunde önska. har legat lågt med skriverierna, har känt att det jag skriver blir dåligt och nästintill patetiskt. som att någon annan bättre kunnat formulera det jag vill få fram. på så sätt saknar jag klassen och skrivarlinjen. det där att få konstruktiv kritik, att få träffa andra som också skriver, att skriva tillsammans, att skriva under press och under mer ordnade former än bara på bussen till och från jobbet när jag är dötrött.

dötrött är något jag är. en vecka som barnskötare gjorde mig helt slut. i fredags var jag och J och träffade jaqee och patrik iallafall. det var fint. jaqee är någon som är totalt inte-uppstyrd. men hon är fin. och rolig. och jag blir alltid så glad av att träffa henne. patrik är också fin och jag blev glad över att träffa honom också. jag och J lyssnade på dem tillsammans med en massa läskiga söder-människor på en ännu läskigare adidasfest. det mesta var läskigt. sen somnade vi när vi låg på hotellrummet och pratade om barnprogram vi såg när vi var små. på den gamla goda tiden så att säga. hotellfrukosten var iallafall fin. fattas bara annat. ett dubbelrum på clarion skanstull kostar 2700 per natt. sen tog vi farväl av de goa göteborgarna och gick och handlade skidvalla. sen åkte  vi hem. jag började beskära äppelträden. kanske har tagit i lite för hårt på ett av dem. har börjat på ett till, bara rensat ut det som växer totalt fel. pratade med trädgårdsmästare torun idag och det jag gjort på träden är nog inte helt galet ändå men jag ska följa med henne ut på jobb på tisdag eller onsdag för att kolla lite hur hon tänker när hon klipper. det blir intressant.

ska ha familjekväll nån kväll i veckan. fint att träffa jessica, mattias och göran. längesen vi hade familjekväll. det har jag saknat.

i övrigt är allt som det är. rådjuret traskar omkring här utanför på altanen och är löjligt orädd. J vinkade åt det genom köksfönstret och det tittade upp, glodde lite och fortsatte äta på äpplet vi lagt ut till kolis. kolis kommer fortfarande hit. det är bra. idag satt han i nåt träd och sjöng sin fina koltrastsång. är väl ute och vår-raggar antar jag.

kanske borde jag vidareutbilda mig. gå klart kockskolan och jobba som "riktig" kock ett tag. har märkt att jag blivit rätt svårimponerad när det gäller mat. om jag går på restaurang är jag sån att jag bara hittar vidarutvecklingsidéer på alla maträtterna på menyn. fast det är klart, jag skulle nog tröttna rätt fort på att jobba på restaurang. stå och laga samma rätter hela tiden, dag ut och dag in, kväll efter kväll, vecka efter vecka... hade helst velat ha en egen liten restaurang. laga fin mat på fina råvaror. byta meny ofta. kanske varje kväll till och med. en restaurang som är lite mer som ett andra vardagsrum. ett ställe dit folk kan komma hur ofta de vill och ändå äta olika rätter. det vore fint.

och skrivandet. suck. vet inte riktigt hur jag ska ta mig ur den här formsvackan. vet inte riktigt hur jag ska börja för att komma igång med bokprojekt och sånt. skulle gärna spela in en platta och ge ut en bok men tron på mig själv är inte riktigt vad den har varit. vi får se. har det vilat ett halvår kan det vila lite till, tills det är dags liksom.

nästa vecka verkar det som att jag är ledig. funderar på att bestämma mig för att vara ledig i vilket fall. ägna mig åt trädgården, beskära träd och buskar, så frön och såna saker. planera trädgårdslandet och kallbänkarna och växthuset och örtträdgården. försöka komma igång och skriva igen. försöka städa lite och tvätta, framförallt tvätta... har knappt några rena kläder kvar...

måsten. ledig tid. och livet. och det.


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits