solväta

utanför breder solvätan ut sig över hela gudö. världen här ute är en helt annan än vid zinkensdamm. det är som att vardagssmogen aldrig riktigt får fäste här, inte på samma sätt som inne i stan. här skrubbar gamla knotiga träd himlen fri från avgaser och i trädgården väntar äppelträden på att våren ska ta fart.  

jag går här hemma och pysslar. plockar i kläderna jag spritt ut över golvet (jag lär mig visst aldrig), går ut med frön till de tama småfåglarna, går ner till äppelträden och klipper lite kvistar och på vägen upp till huset går jag förbi kaninerna och hönsen. allt har en annan takt, en annan slags tonart här. det är märkligt. att olika ställen har olika tonarter. fast det är klart... vårt hus byggdes 1903, det var nog helt andra toner som gällde då. för övrigt tror jag att det bor ett spöke i vårt hus. flera gånger har jag tyckt mig se och känna något annat än det som brukar vara. det går som vibrationer i luften och jag känner att jag inte är helt ensam. men det är ett vänligt spöke. jag tror att han bara vill se till oss, jag tror att han känner på sig att vi inte kommer göra hans stuga illa. och det vill vi ju verkligen inte. redan första gången vi kom in här kände vi att vi kommit hem. det här var helt enkelt meningen. det var hit vi skulle. plötsligt befann vi oss i våra drömmars stuga vid skogens slut. allt som bara varit drömd verklighet blev plötsligt bara verklighet. en märklig känsla men samtidigt så enkel.

jag ska gå ner i källaren och se om tvättmaskinen är ledig. sen ska jag nog ta mig en sväng ner till äppelträden.

- - -

tvättmaskinen var ledig. jag tvättar lakan och frätsmutsiga kläder för glatta livet. har lyckats paja lampan i tvättstugan, vad är det med mej och el? typiskt dåligt.

just nu grillas fryspizza ugnen. lagomlat lunch. fåglarna har hittat de nya fröna, talgbollarna och nötterna. fågeln vi såg häromdan, den som var konstig var en vanlig talgoxe men med deformerad näbb. jag skickade bilden till två fågelsajter och de svarade samma sak. trodde vi hade hittat en ovanlig art eller nåt men ändå kul att ha ett litet missfoster på tomten!

min kreativitet har börjat vakna så smått. skriver lite och funderar på att sätta mej i solen och teckna. kanske borde jag hushålla med energin. kanske borde jag spara mig till imorgon när vi ska skriva med vår lilla skrivarfamilj, alex luggen och göran. eller borde jag kanske se till att vara uppvärmd till dess? inte vet jag. vi får se. helt enkelt.

man får ont i handlederna när man skriver på J:s tangentbord. är det för att det är knasig vinkel? det känns faktiskt lite bättre när man fäller upp det, men bara lite lite bättre. har kanske vant mig vid mitt laptoptangentbord.

nu ska jag skriva ut lappar och skicka till alla 4H-ledarna. det kommer att bli grymmaste ledarträffen med övernattning i fjällnora, en massa kul helt enkelt! och roligast blir såklart att träffa alla mina "barn" igen!


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits